Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

lördag 6 augusti 2011

Mer LCHF-tips

Som jag skrev igår så har Adrian ätit LCHF-kost med mig i några dagar. Idag är fjärde dagen.
Det har gått jättebra och han tycker maten är god.
Förut åt Adrian vanlig sötad fruktyoghurt med flingor till frukost och för att omställningen inte skulle vara för stor så köpte vi vanlig naturell mild yoghurt till honom. Men eftersom han är så van vid att det ska vara sött och smaka frukt/bär så kokade jag egen sylt till honom som han får blanda i.
Flingorna bytte jag ut mot LCHF-musli som jag blandade ihop av olika grovhackade nötter och rostade kokosskivor. Riktigt mumsigt!!
Sylten kokade jag på jordgubbar som jag hade i frysen och lite Stevia och Sukrin. Sylten blev jättegod och smakar precis som vanlig sylt, men håller inte lika länge i o m att Sukrin och Stevia inte är konserverande på samma sätt som socker. Därför kokade jag bara en liten mängd och hällde upp i två små Tupperwareburkar som jag förvarar i kylen.
Sylten åt han också till Ostkakan jag gjorde till oss härom dagen. PERFEKT!! :D
Eftersom jag kokar sylten själv så reglerar jag ju förstås också hur sött det blir! Planen är att ha mindre och mindre sötning i så att han vänjer sig av med för mycket sött! (Han har redan slutat med socker i té! Han är duktig den pojken!!)

När man ska göra förändringar i sitt liv - oavsett om man är barn eller vuxen - så kan det många gånger vara en bra idé att istället för att bara ta bort nånting, fråga sig: hur kan jag byta ut eller förändra så att det blir en förbättring?
Som att byta ut sockret i sylten till Stevia (som är helt naturligt) och Sukrin (som de säger är helt naturligt...) - det är ju en klar förbättring som åtminstone för Adrian innebär minimal förändring!

Anneli In Da House stänger härmed Tipsrutan för denna gång!

Anneli.

4 kommentarer:

tantista sa...

Åh nej nu kom jag att tänka på din hallonglass igen... :-~~~

Anneli Sjögren sa...

Och vi har ätit sån glass till efterrätt idag!! Bildbevis kommer om en stund!! :P

Vera sa...

Ge mig gärna receptet Anneli på den glassen! ;) Jag har numera startat en mer privat blogg (också). Som om jag inte hade nog att göra - men den är min egen och jag skriver när jag vill och när jag har lust. Ja, du hajjar. Men det känns bra! Kram, karma och kärlek

Anneli Sjögren sa...

Jag har PRECIS postat ett nytt blogginlägg där jag länkar till det receptet!!
Hoppa tillbaka till min blogg och klicka på länken som är allra sist i inlägget!!
Spännande med en ny privat blogg!! Den vill jag följa - gillade ju din Ekomuffin-blogg!!
KRAAAAAM!!! ♥