Hjärtligt Välkommen!

Välkommen till min blogg! Jag som skriver den här bloggen är en riktig mångsysslare både vad gäller professioner och intressen, så bli inte förvånad om de ämnen jag skriver om inte verkar höra ihop alla gånger!! ;-) Min fysiska hälsa fick gärna vara bättre, och jag jobbar på att det också ska bli så, med bl a naturmedicin och homeopatmedel. I högerkolumnen hittar Du min e-mailadress och jag blir jätteglad om Du hör av Dig till mig om det är nånting Du undrar över! Kommentarer välkomnas förstås också! Kom ihåg att komma tillbaka och se vad jag svarade på din kommentar!!//Anneli.

onsdag 24 augusti 2011

Förkylningstider

Nu när skolan har kommit igång på de flesta håll så brukar immunförsvaret få kämpa lite extra med alla baskilusker som kroppen utsätts för i och med att man dagligen träffar så många fler människor än man antagligen gjorde under sommarlovet/semestern!

Vad kan vi då göra för att hålla oss friska eller så snabbt som möjligt bota oss om vi redan blivit förkylda?
Ja, det finns lite bra huskurer att ta till som väl är!
Vill ni få lite tips?? Fortsätt då att läsa! :D

C-vitamin vet ju "alla" att det är viktigt att få i sig - särskilt i förkylningstider! Så bra då att VITKÅL är fullproppad med C-vitamin, för vitkål är även inflammationsläkande och helt fantastisk på att bota bl a halsinfektioner!
Att äta lite rå vitkål varje dag ger dig inte bara massa viktig näring - det kan också på ett tidigt stadium ta död på baciller som annars skulle gjort dig sjuk!
Att göra goda vitkålssallader och äta varje dag är ett gott sätt att hålla sig frisk!

Om du redan har ont i halsen och har svårt att svälja så kan du mixa eller riva vitkål i vatten, sila och dricka det istället. Eller gurgla!!

Ett vitkålsomslag på det infekterade stället kan också vara till stor hjälp!
Så här gör man:
Ta av vitkålsbladen så hela som möjligt. Skär bort den grova mittnerven och gå sen lös på bladen med en gaffel eller kör över dem med en brödkavel så att saften kommer ut och de blir mer följsamma. Lägg sen några lager vitkålsblad på det infekterade stället och håll det på plats med t ex en halsduk. Byt blad ca en gång i timmen och tvätta huden med ljummet vatten innan du lägger på de nya bladen. Detta för att vitkålen drar ut infektionen genom huden, och på detta sätt skonar de inre organen som annars sköter bortforslingen av döda bakterier!
Vitkålsomslag funkar lika bra på variga/inflammerade sår, mjölkstockning och öroninflammation! Helt utan biverkningar dessutom!! :D

Salvia är en ört/krydda med antiseptiska egenskaper och som också är ett fantastiskt hjälpmedel i förkylningstider!
Om Salvia kan du läsa i det HÄR blogginlägget.

På hälsokostaffärerna finns också en del bra hjälpmedel man kan prova!
Kan Jang t ex tycker jag är superbra!
Echinaforce är ett annat naturmedel som verkligen funkar! Echinaforce kan också tas i förebyggande syfte, t ex morgon och kväll när man vet att man kommer att vistas i miljöer och/eller med människor där risken är stor att bli smittad.

Vitlök och Ingefära är också något som bör nämnas i detta sammanhang!!
På Hälsohemmet Tallmogården där min pappa var kock (och som tyvärr inte finns kvar längre...) fick de som behövde äta riven vitlök blandat i rivet äpple! Kanske inte så vansinnigt smaskigt, men äpplet tar bort det starka från vitlöken och gör den möjligt att få i sig i alla fall!

på ingefära kan också vara en stor hjälp vid förkylning! Det funkar både med färsk, riven och med torkat pulver. Söta gärna med lite honung - särskilt om du har hosta! Sötman stillar retningarna som gör att du hostar nämligen!

Hoppas att detta kan hjälpa dig att hålla dig frisk och/eller att bli frisk fortare om du redan ligger för ankar!!
Kom ihåg att feber också hjälper immunförsvaret att hålla/göra dig frisk, så håll inte på att ta ner febern i onödan!! Läs mer om det i DETTA blogginlägg!

En frisk, hälsosam höst önskar jag er alla!

Anneli.

5 kommentarer:

Maria sa...

Tack så mycket, jag följer dina råd nu :D
KRAM
ps. man luktar inte mumma av vitkål direkt...

Tess sa...

Tack för tipsen! :)
Och tack för din fina kommentar gällande mina vänner! Det är bra att bli peppad och påmind ibland. Och precis som du säger så är det inte alls säkert att det är just detta livet som påverkar det som sker. jag brukar ibland tänka att om någon blir sjuk så kanske den personen har valt det innan den klev in i kroppen och i detta livet. Men samtidigt så "finns" ju inte sjukdommar enligt LOA och dåm blir jag förvirrad igen! :) Jaja! Båda mina vänner har genomgått varsin prövning idag och just nu ser det bra ut för båda. Håller tummarna! :) Kraft och kärlek!

Anneli Sjögren sa...

Maria: Va bra!! Hoppas du jagar bacillerna på flykten en gång för alla nu!!
Vill man lukta mumma får man ta till andra knep!! :P ;-) :D (Men såå illa är det väl ändå inte...?)

Tess: Varsågod! Hoppas verkligen att det blir bra för dina vänner!
LOA kan - trots att det mesta verkar logiskt - vara lite svårt att ta in ibland Kraft...! Men har man bara en inre övertygelse om att allt är som det ska, så blir det lite lättare att leva med att man inte förstår allt! Kraft och Kärlek till dig också!!

Anonym sa...

Härliga, nyttiga och goda tips! Tack!

Anneli Sjögren sa...

tankeglad: Varsågod!! :D